Tips til kroppsøvingslæreren

Er du kroppsøvingslærer?
På denne siden finner du nyttig info om volleyballundervisning.

Organisering

I volleyballtimer på skolen bør barn og ungdom få spille på små baner og med spillere på laget. Aller helst bør det spilles en mot en, to mot to eller tre mot tre.
Dette kan organiseres enkelt ved bruk av LongNet og ved å bruke eksisterende linjer på gulvet i gymsalen evt. supplert med elektriker-teip. Slik får man laget 3-8 baner på tvers av en vanlig volleyballbane. Med LongNet kan en hel skoleklasse aktiviseres i en vanlig gymsal.
Dersom man ikke har LongNet på tvers av salen kan vanlige volleyballbaner brukes, men da blir det litt mer plasskrevende å få til optimal undervisning.
Små baner og små lag gjør at alle elevene i klassen får delta i mye større grad. Det skaper mer balltouch pr. elev og dermed også større engasjement.

Film som viser hva LongNet er –  her.
Bestilling og kjøp av LongNet –  her.

Baller

Ballene som benyttes til barn og skoleelever bør være mykere og lettere enn voksenballer. Gode baller til bruk i undervisning fåes kjøpt på Mikasport.no – her.

Undervisningen

Nybegynnere i volleyball bør begynne med å spille minivolleyball, nesten uansett alder. I minivolleyball senkes tempoet i spillet ned til deltakernes nivå ved hjelp av at lagene kan erstatte ett, to eller tre av slagene med mottak/kast. Dermed vil de få bedre kontroll, og ballvekslingene kan bli lengre og gøyere enn i «tradisjonell skolevolleyball».
Spillet treer-volleyball for tenåringer kalles teenvolleyball, og de samme prinsippene gjelder der.
NVBF arrangerer turneringer rundt omkring i landet i både minivolleyball og teenvolleyball.

Minivolleyball
Videoer og informasjon om hvordan de ulike nivåene i minivolleyball skal spilles, finner du her.
Videoer av de ulike teknikkene i minivolleyball finner du her.
Øktplaner tilpasset skoleklasser eller treningsgrupper i minivolleyball er lagt på volleypedia, og dem finner du her.

Teenvolleyball
Informasjon om de ulike nivåene i teenvolleyball finner du her.
Videoer av de ulike teknikkene i teenvolleyball finner du her. 
Videoer som viser de ulike nivåene ligger her.

Ulike spillvarianter – kort forklart

Det er mange måter å organisere spillaktivitet på over LongNet.
Man kan spille en mot en – to mot to – med varierende antall touch tillatt pr side. Man kan sette begrensninger og lage regler ut fra elevenes ferdigheter og hva man vil oppnå med aktiviteten.

Eksempler  (ulike mulige regler/utfordringer står i parentes):

  • En mot en – et slag pr. side (valgfri slagtype, kun kast/mottak, kun fingerslag eller kun baggerslag)
  • En mot en – to slag pr.side (valgfrie slag, første er mottak/kast andre er volleyballslag,  eller første må være bagger, andre fingerslag).
    Se video her
    om hvordan man kan differensiere og variere en mot en-spillet ut fra barnas ferdigheter. Det fungerer utmerket at barna som spiller mot hverandre spiller på ulikt nivå/har ulike oppgaver ut fra eget nivå.
  • To mot to – kun to slag tillatt (valgfrie slag, første er mottak/kast andre et volleyballslag, bare baggerslag, eller første bagger og andre fingerslag).
  • To mot to – tre slag, (valgfrie slag, siste må være fingerslag)

Paradis – spilles med tre lag på samme bane. Den en banehalvdelen er paradis og den andre siden serves det fra. Vinner servelaget får de gå over i paradis. Man får poeng, og får bli stående på banen, dersom man vinner ballvekslingen i paradis. Det tredje laget server da neste ball.

Opprykk/nedrykk – er en fin måte å la elevene få varierte motstanderlag på omtrent eget nivå.
Lag små baner på plassen du disponerer, og del elevene i små lag – eks. 10 lag dersom du har 5 baner til disp.
2  lag starter å spille mot hverandre på hver bane. Spill korte kamper på tid  (ca 5 minutter) der lagene teller poeng selv. Når tiden er ute og fløyta går, skal vinnerlaget rykke opp og taperlaget rykke ned. Bestem retning for opprykk og nedrykk på forhånd – eks. eliteserien er nærmest garderoben, deretter 1.div, 2.div, 3. div og til slutt 4. div nærmest utgangen. Slik blir det stor utskiftning i hvem som spiller mot hverandre, samtidig som du sørger for en viss nivåfordeling langs nettet.

Hot seat – spilles på små baner organisert som i leken over. Men dersom du har 5 baner til disp. skal du nå dele elevene inn i 12 lag.
Leken foregår slik, med 12 lag og 5 baner brukt som eksempel:
6 lag skal tilhøre hver side av nettet, og alle disse 6 lagene samarbeider med hverandre og konkurrerer mot de andre 6 lagene. 5 lag starter å spille mot 5 av motstanderlagets lag. Det spilles kamper til feks 10 poeng. Det sjette laget på hver side starter i Hot seat. Det er i den ene enden av salen, og der bør også læreren oppholde seg. Lærer teller/styrer poengene.  Når en av de 5 kampene er ferdig springer vinnerlaget bort til læreren og får en vinnerstrek (eller de kaster en vinner-ertepose oppi sitt lag sin bøtte – dette finner du en passende løsning på). Deretter bytter vinnerlaget plass med laget i Hot seat, slik at disse nå skal spille mot det laget som tapte. Det laget som tapte kampen får beholde sine poeng inn i den nye kampen. Dersom første kamp endte 10-6 starter altså den neste kampen med 0-6. Når skoletimen er slutt teller dere opp antall vinnerstreker eller erteposer i hver bøtte.
Siden taperlaget får et forsprang inn i neste kamp vil som regel alle lagene oppleve både seier og tap. Og ventetiden i Hot seat blir sjelden veldig lang.

Volleyballbok med gode tips

Boka «Sandvolleyball», skrevet av landslagstrener Martin Engvik, passer utmerket for lærere som vil lære om volleyballteknikk og småspill, både i volleyball og sandvolleyball.

Mer informasjon om boka «Sandvolleyball» og link til NVBFs webshop – her.

Faghefte minivolleyball

Fagheftet i minivolleyball er et supplement til NVBFs trenerutdanning. I fagheftet står det beskrevet fine øvelser og forventet nivå på ulike alderstrinn/nivå.

Du finner Faghefte minivolleyball – her.

Samarbeid med den lokale volleyballklubben?

Det er en god idé å ta kontakt med den lokale volleyballklubben. Det kan godt tenkes at de er interesserte i et samarbeid med skolen din. Det er mange eksempler på at skoler som har manglet volleyballutstyr har fått låne både baller, nett og til og med instruktør i perioder av året. Andre klubber og skoler har blitt enige om felles benyttelse av LongNet og baller dersom volleyballtreninger og gymtimer avholdes i samme hall.

 

Nyeste innlegg

Start typing and press Enter to search