SKAL DIN KLUBB ARRANGERE MINISANDVOLLEYBALLTURNERING?

SKAL DIN KLUBB ARRANGERE MINISANDVOLLEYBALLTURNERING?

TURNERING I MINISANDVOLLEYBALL

Konseptet minisandvolleyball er en læringsarena, et sted å knytte vennskap og bli kjent med sandvolleyball. For klubber som skal arrangere turnering for de minste anbefaler vi derfor et todelt arrangement der man både kan øve på nye ferdigheter og deretter teste disse ut.

NVBF anbefaler at en turnering i minisandvolleyball består av to deler:

Del 1: Oppvarming og ballkontroll
Med instruksjon fra trener(e) i arrangørklubben

Del 2: Turnering
Arrangørklubb velger organiseringen ut fra antall deltakende spillere og nivå.

Videre på denne nettsiden finner du mer informasjon om hvordan man kan organisere turneringen, samt tips til ulike oppvarmingsøvelser og spillformater.

Lykke til med klubbens turnering!

Klubben utarbeider selv en eller flere økter som kan benyttes som oppvarming og utvikling av ballkontroll. Her har vi satt sammen et forslag:

Bevegelse i sand

Velg et avgrenset område stort nok til at alle har litt armslag, men god kontakt med hverandre.
Gi barna ulike oppgaver mens de løper og går rundt i sanda.

  • Beveg deg som.. ulike dyr / kjendiser / yrker – bruk fantasien og bli gjerne med selv: Eks: Hester, seler, pingviner, slanger, slapstick klovner, Klæbo, Beach Volley Vikings, vindmøller osv.
  • Jogge baklengs, hinke, hoppe, høye kneløft, gå på huk, kryssteg, blokkhopp, smashhopp, slenge seg i sanda.

En ball pr. barn – ulike oppgaver:

Baggerslag – kort intro – kobling, strake albuer, hvor skal ballen treffe.

  • Kast – fang
  • Kast – bagger – fang
  • Kast – bagger – bagger – fang osv.

Barnet må klare oppgaven to ganger før neste oppgave. Hvor langt klarer de å komme?

Fingerslag – kort intro – trekant, ball over panna, bruk fingrene.

  • Kast – fang over panna
  • Kast – fingerslag – fang
  • Kast – fingerslag – fingerslag – fang osv.

Barnet må klare oppgaven to ganger før neste oppgave. Hvor langt klarer de å komme?

Serve – kort intro – motsatt fot frem, bøy i hofta, hold ballen ved siden av kneet på fremste fot, sving armen raskt og treff midt i/under ballen.
Serve over nett – løp etter ballen – serve over nett osv.

Smash – kort intro – strak arm, åpen hånd, kaste ballen fint opp litt foran seg.
Smashe ballen over nettet – løp etter – smashe over nett osv.

Poengjakt

Legg frem kjegler og rockeringer (eller gensere og sko) på den ene banehalvdelen. Barna står på den andre banehalvdelen. De skal slå ballen over nett og prøve å treffe tingene. De kan få 1 poeng for å treffe store ting og 5 poeng for å treffe små ting. Og hvis de treffer treneren får de 10 poeng. Hvor mange poeng får de på 2 minutter?

  • Ballen skal serves over.
  • Ballen skal slås med fingerslag over.

Små barn kan få kaste ballen.
Barna kan også deles inn i to lag som kjemper mot hverandre på en bane hver.

En ball pr. to barn – ulike oppgaver:

Et barn på hver side av nettet, oppgaver sammen med makker.

Kast ballen over nett til makker – makker fanger.

  • Øve på å kaste – fange frem og tilbake over nett.
  • Varier mellom korte baller og lange baller.
  • Konkurranse: Kast – fang 10 ganger. Sett dere ned på rompa når dere er ferdige.

Baggerslag – kast ballen over nett til makker som tar baggerslag opp til seg selv og fanger ballen.

  • Øve frem og tilbake over nett.
  • Konkurranse: Kast – baggerslag – fang 10 ganger. Sett dere ned på rompa når dere er ferdige.

Fingerslag – ta fingerslag over nett til makker som fanger ballen.

  • Øve frem og tilbake over nett.
  • Konkurranse: Fingerslag – fang 10 ganger. Sett dere på rompa når dere er ferdige.

Serve – serve ballen over nett til makker som fanger ballen.

  • Øve frem og tilbake over nett.
  • Konkurranse: Serve – fang ballen 10 ganger. Sett dere på rompa når dere er ferdige.

Yatzy

Del barna inn i par. De triller terning for å bestemme neste oppgave. Hvem blir først ferdig med alle 6 oppgavene? Man kan feks. gi barna to eller tre kast mot slutten – når de kun mangler ett tall.

Oppgavene på Yatzibrettet må bestemmes ut fra barnas nivå. Forslaget under passer for barn som spiller nivå 2/3.
For barn på nivå 4 kan det oppgavene gjøres vanskeligere. At fingerlaget/serven fra makker skal mottas med et volleyballslag og at de skal klare 10 pasninger til hverandre på rad med bestemte slag.

Lag gjerne et enkelt skjema og kryss av for hver oppgave gruppene har utført.

SPILLVARIANTER TIL MINITURNERINGER

For å kunne sette opp en god turnering er det viktig å ha oversikt over antall spillere som skal delta og antall baner som er disponible.
I tillegg er det viktig å ta hensyn til spillernes nivå.

  • Spillere må oppleve en god balanse mellom mestring og utfordring. Det krever at treneren velger en inndeling av lag som tar hensyn til spillernes nivå best mulig.
  • Ved store nivåforskjeller innad i gruppa kan det være lurt å dele opp i puljer etter nivå, slik at spillerne får spille sammen med andre på eget nivå og kampene blir mest mulig jevnspilte.
  • Dersom det ikke er mulig å dele inn i puljer etter nivå, bør man velge en spillvariant der man ofte bytter makker og motspillere eller spiller 1 mot 1.

KING OF THE BEACH

Dersom det er få spillere (4-6 stykker) kan man spille King of the beach. Da gir man hver spiller et nummer og setter opp kamper som vist under, slik at alle spiller med og mot alle de andre.
Spillernes nummer kan man trekke eller det kan spilles om, feks ved at alle deltakerne kaster hver sin ball fra den ene baklinja til den andre. Nærmeste ball = nummer 1, nest nærmest = nummer 2 osv.

4 spillere:

Kamp 1Spiller 1 og 4 mot spiller 2 og 3
Kamp 2Spiller 1 og 3 mot spiller 2 og 4
Kamp 3Spiller 1 og 2 mot spiller 3 og 4

5 spillere:

Kamp 1Spiller 1 og 4 mot Spiller 2 og 3Spiller 5 har pause
Kamp 2Spiller 1 og 3 mot Spiller 2 og 5Spiller 4 har pause
Kamp 3Spiller 1 og 2 mot Spiller 4 og 5Spiller 3 har pause
Kamp 4Spiller 1 og 5 mot spiller 3 og 4Spiller 2 har pause
Kamp 5Spiller 2 og 4 mot spiller 3 og 5Spiller 1 har pause

6 spillere:

Kamp 1Spiller 1 og 4 mot Spiller 2 og 3Spiller 5 og 6 har pause
Kamp 2Spiller 1 og 2 mot Spiller 5 og 6Spiller 3 og 4 har pause
Kamp 3Spiller 3 og 6 mot Spiller 4 og 5Spiller 1 og 2 har pause
Kamp 4Spiller 1 og 6 mot spiller 2 og 4Spiller 3 og 5 har pause
Kamp 5Spiller 2 og 6 mot spiller 3 og 5Spiller 1 og 4 har pause
Kamp 6Spiller 1 og 5 mot spiller 3 og 4Spiller 2 og 6 har pause

Etter hver kamp får hver spiller med seg sine egne poeng. Disse plusses sammen etterhvert. Og vinneren er den som har flest poeng til slutt.

King of the beach kan også benyttes dersom man har mange spillere som holder veldig ulikt nivå. Da kan man dele inn i flere grupper, hver på 4-6 spillere som spiller turnering internt.


KONGEBANETURNERING

Del inn i små baner. Spill korte kamper på tid. Etter endt kamp rykker vinneren mot høyre og taperen mot venstre.

1 mot 1 – spillerne velger nivå etter egen ferdighet

  • Nivå 1: Fang + kast over nett
  • Nivå 2: Fang + fingerslag over nett
  • Nivå 3: Bagger + fang + fingerslag/smash over nett
  • Nivå 4: Bagger + fingerslag/smash over nett

Spillere på ulike nivå kan gjerne spille kamper mot hverandre.

2 mot 2 – makker på samme nivå er en fordel.

Nivå 1 – 5.

To lag som spiller på ulike nivå kan gjerne spille kamp mot hverandre.


STRIKKTURNERING

Lag et enkelt kart over banene dere har gjort klare for spill som vist under. Plasser inn det antall spillere på banene som skal delta på turneringen. Lag det samme antall nummererte lapper, og legg lappene i en hatt. Kjøp inn gummistrikker til «premiering».

Eksempel vist med 4 minibaner og 16 spillere.
Banene er laget på to sandvolleyballbaner, dvs. at hver bane er ca. 4 x 4 meter.

Dersom feks 15 spillere deltar kan tre spillere (spiller 7, 8 og 15) spille paradis 1 mot 1 på den fjerde banen. De øvrige banene spiller 2 mot 2 etter minivolleyballregler.

Bane 1Bane 2Bane 3Bane 4
Spiller 1 og 2Spiller 3 og 4Spiller 5 og 6Spiller 7 og 8
Spiller 9 og 10Spiller 11 og 12Spiller 13 og 14Spiller 15 og 16

Alle spillerne trekker hver sin lapp fra hatten, og nummeret på lappen bestemmer hvilken bane de skal spille på og hvem de skal spille sammen med.

Spill korte kamper – feks. 10 minutter. Etter hver kamp får spillerne en eller to strikk, de trekker ny lapp og starter en ny kamp med ny makker.

  • Seier = 1 strikk rundt håndleddet
  • Fair play = 1 strikk rundt håndleddet

Man kan velge å spille en «finale» til slutt der man samler de fire spillerne med flest strikker på samme bane.

HOT SEAT

Lag små baner og del barna inn i antall lag ut fra hvor mange baner du har til disposisjon. Har du 4 baner skal barna deles inn i 10 lag (to lag flere enn du har baner til).

Leken foregår slik, med 10 lag og 4 baner brukt som eksempel:

Bane 1Bane 2Bane 3Bane 4Hot seat
Lag 1Lag 2Lag 3Lag 4Lag 5
Lag 6Lag 7Lag 8Lag 9Lag 10

5 lag skal tilhøre hver side av nettet, og alle disse 5 lagene samarbeider med hverandre og konkurrerer mot de andre 5 lagene. 4 lag starter å spille mot 4 av motstanderlagets lag. Det spilles kamper til feks 10 poeng. Det femte laget på hver side starter i Hot seat. Det er i den ene enden av banene, og der bør også en voksen/trener oppholde seg. Den voksne teller/styrer poengene. Når en av de 4 kampene er ferdig, springer vinnerlaget bort til treneren og får en vinnerstrek (eller de kaster en vinner-ertepose oppi sitt lag sin bøtte – dette finner du en passende løsning på). Deretter bytter vinnerlaget plass med laget i Hot seat, slik at disse nå skal spille mot det laget som tapte. Det laget som tapte kampen får beholde sine poeng inn i den nye kampen. Dersom første kamp endte 10-6 starter altså den neste kampen med 0-6. Når spillet er ferdig, teller dere opp antall vinnerstreker eller erteposer i hver bøtte.
Siden taperlaget får et forsprang inn i neste kamp, vil som regel alle lagene oppleve både seier og tap. Og ventetiden i Hot seat blir sjelden veldig lang.

Her kommer noen rammer for turneringen som vi anbefaler:

  • Turneringen skal meldes inn til NVBF ved Arrangement og konkurranse, [email protected] i god tid før gjennomføring slik at denne kommer med på terminplan.
  • Alle turneringer skal følge idrettens barneidrettsbestemmelser: Barneidrettsbestemmelsene
  • Det er ofte viktigere at man har det gøy og er i mye aktivitet fremfor at en turnering varer lenge med mange pauser. Et fint utgangspunkt for tidsramme kan være ca. 2 timer. Dette inkludere oppvarming og kamper.
  • Vi anbefaler individuell på melding til arrangementet. Ha fokus på at man er en stor gruppe og at det er sandvolleygleden som skal stå i fokus. Del heller inn i lag underveis i arrangementet.
  • Hvis det deles ut premier skal alle få. Dette organiseres av klubben.
  • Turneringen skal være åpen. Inviter også med naboklubber
  • Klubben mottar påmeldinger og organiserer opplæring og selve turneringen. Benytt gjerne isonen eller andre påmeldingssystemer for enkel registrering og direkte betaling.
  • Vi anbefaler å bruke schoolballer/barneballer

Å arrangere på hjemmebane er gøy! Med god planlegging kan dette være klubbens morsomste dugnadsinnsats, og en kjempefin måte å få både medlemmer og foresatte til å bli en del av klubben på. Å delta på sandvolleyballturnering er en stor opplevelse for utøverne, og miniturneringer er sannsynligvis spillernes aller første møte med en konkurranse. Arrangør og lagledere har et stort ansvar for at spillerne skal få en god opplevelse gjennom hele turneringen. Husk her er det viktigst å lære og ha det gøy fremfor å vinne.

Arrangør bør ha god kunnskap om konseptet minisandvolleyball. Du finner en god beskrivelse av de ulike nivåene i reglementet. Reglementet for mini finnes på denne nettsiden: Reglement sandvolley

Merk at for alle turneringer er det viktig å opprette tidlig kontakt med NVBF ved avdeling Arrangement og konkurranse ([email protected]) slik at din klubbs turnering blir del av terminplanen.

 

Her kommer en huskeliste som kan være til hjelp i planleggingen:
FØR TURNERING

  • Opprette tidlig dialog med NVBF før turnering.
  • Forbered oppvarmingsøkt og hvordan turneringen skal spilles
  • Bestem hvordan deltagerne skal meldes på. Benytt gjerne isonen eller andre verktøy slik at det blir enkelt å administrere.
  • Bestille premier hvis dette skal deles ut.
  • Sende praktisk informasjon til deltakende lag og spillere minimum 2 dager før turnering
  • Sørge for å ha klart nødvendig utstyr. Sjekk at nett og baller er i orden.
  • Vurder om klubben skal tilby kiosk. Kiosksalg kan være en fin inntektskilde. Kiosk utendørs kan gi litt ekstra utfordringer, men det er ingen umulighet. Bruk kreativiteten. Kan man tilby produkter som ikke trenger kjølig? Har man tilgang til en kjølebag som kan benyttes? Har man en grill hvor man kan forberede mat?
  • Har man tilgang på musikk- eller høyttaleranlegg er dette fint, men absolutt ingen nødvendighet.
  • Rigge opp baner. Husk linjer eller tau hvis man skal dele baner.

 

UNDER TURNERING

  • Sørge for en god gjennomføring. Ha fokus på idrettsglede og læring.
  • Det kåres ingen vinnere i miniturneringer, og resultatene skal ikke registreres. Hvis det deles ut premier skal alle få

 

ETTER TURNERING

Minisandvolleyball spilles på vanlig sandvolleyballbaner, men man benytter linjer/tau ol. til å gjøre banene mindre. Vi anbefaler at hver banehandel er mellom 4×4 til 6×6 avhengig av spillernes nivå. Det åpnes for lokale tilpasninger og justeringer slik at flest mulig anlegg og linjer kan benyttes. Netthøyden er 2 meter for nivå 1 og 2 og  2.10 for nivå 3 og 4.

 

Her ser du en tegning av hvordan man kan tilrettelegge for to minibaner på en normalbane og bilder av hvordan dette kan se ut i sanden.

 

 

 

Har din klubb spørsmål om gjennomføring av miniturnering?

Da er du velkommen til å kontakte NVBF på [email protected]

Start typing and press Enter to search